Akkugyár a szomszédunkban

Akkugyár a szomszédunkban

Hajdu Márta
2023. június 15.
Öt falu
Milyen hatással lesz kerületünkre a fóti akkumulátor-üzem? Erre a kérdésre kereste a választ Vargha Nóra, Fót önkormányzati képviselője, Mizsei László 16. kerületi lmp-s önkormányzati képviselő meghívására még márciusban, az Erzsébetligeti Színházban rendezett fórumon. Megkerestük Vargha Nórát, hogy kifaggassuk a részletekről.

Öntsünk tiszta vizet a pohárba! Tudható már, hogy mi és pontosan hol készül Fóton?

Két üzemegység létesítését tervezik Fóton. Az egyik a BYD nevű kínai cég akkumulátor-összeszerelő üzeme. A hatóság nemrég azt állapította meg, az üzemnek nincs jelentős környezeti hatása, ezért környezetvédelmi hatástanulmány készítésére nem kötelesek. Várhatóan ezt bíróságon támadja meg az önkormányzatunk is és egy helyi civil egyesület is.

A másik üzemegység is ugyanabban a csarnokban létesül majd, ott, ahol a fal másik oldalán a HTNS Kft. veszélyesanyag raktára található. A HTNS a Samsung európai logisztikai partnere, és itt 4000 tonna veszélyes anyagot terveznek tárolni. A katasztrófavédelmi engedélyt a karácsony előtti utolsó munkapercekben kapták meg… Ezt már megtámadtuk, az azonnali jogvédelmet a bíróság elfogadta, egyelőre veszélyes anyag nem jöhet ebbe a raktárba.

A 16. kerület közvetlenül nem határos Fóttal. Közigazgatási határától a legközelebb eső Árpádföld észak-nyugati csücske is kilométerekre van. Hogyan érinthetne ez minket?

Bár Fót valóban nem határos a 16. kerülettel, határos viszont Csömörrel, és ez a létesítmény nagyjából 1 km-re van a csömöri határtól. Maximum 4 km az a távolság, ami az üzemtől a 16. kerületi lakott területekig tart. A fóti üzem kiszolgálása az M2-es, M3-as, M0-ás használatával történik. Senki nem tudja elkerülni, hogy adott esetben a kamionok például a 16. kerület felső csücskében haladjanak el. Abban a bizonyos veszélyes S-kanyarban fognak végigmenni azok a kamionok, amelyek a gödi Samsung-gyárhoz, vagy a komáromi SK-hoz vinnék az anyagokat.

akku fórum

Mit kellene tenni?

A kerületi aggódó átlagpolgár szintjén: tájékozódni. Nagyon fontos, hogy sokan kérdezzenek és próbálják meg tájékoztatni a körülöttük lévőket. Nagyon jó az, hogy már a közbeszéd szintjére kerül az akkumulátorgyártás. Szerencsére nagyon sok jó minőségű elemzés jelent már meg ezzel kapcsolatban, beszélnünk és tudnunk kell róla pont azért, hogy adott esetben tudjunk majd lépni. A 16. kerületben jelen pillanatban nincs ilyen helyzet. Viszont azt gondolom, nyugodtan lehet kérni forgalomszámlálást, vagy megfigyelést, hogy a gödöllői üzemekbe vagy onnan miféle anyagok, miféle mennyiségben mennek a 16. kerületen keresztül az M0-ásra.

Összpolitikai, magasabb szinten az a határozott álláspontom, hogy ezt a kérdéskört újra kell gombolni. El tudom fogadni, hogy Magyarországnak gazdasági előnyt jelent, ha itt vannak akkumulátorgyárak. De ne felejtsük el, hogy sok más szempont is van emellett: a környezet használatának vagy károsításának szempontja pedig egyszerűen nem kikerülhető, nem vihet mindent a gazdasági szempont érve.

Van kapcsolatuk a 16. kerületi önkormányzattal ebben az ügyben? Mi történt?

Nincs. A 16. kerület vezetése úgy gondolja, hogy neki ezzel semmi dolga, hiszen sem a a kerületben, sem a közvetlen szomszédjában nincsen semmi, ami aggodalomra ad okot. Azt gondolják, ezzel teljesen fölösleges foglalkozni, az akkumulátorgyártás jó, a kerületre nézve hátránya nincs, nem is kell ezen gondolkodni. Holott az, hogy a 16. kerületben egyelőre nincsen az akkumulátorgyártásnak perifériája, nem jelenti azt, hogy ebben a pillanatban sem érintett a kerület, vagy nem lehet akár a jövő héten. Az agglomerációnak ez az észak-kelet pest-megyei része tele lesz szórva akkumulátorgyártó, vagy ehhez tartozó szatelit üzemekkel.

Ne legyenek illúzióink – egy beruházást bármikor kiemeltté minősíthet a kormány, így kikerül a helyi döntéshozatal fennhatósága alól. Mégis, mit lehet tenni ilyen esetben? Mit csináljunk mi, aggódó 16. kerületiek?

Az önkormányzatnak annyira nem hagynak beleszólást, hogy például, amikor a nálunk lévő két üzem engedélyt kapott, a bíróság most azt vizsgálja, van-e joga egy önkormányzatnak pert indítani, ha nem ért egyet a területén nyíló üzemmel. Azt próbálja bizonyítani a másik fél, hogy az önkormányzatnak nincs joga perelni. Egy önkormányzatot a pálya szélére sorolnak, ha a legjobb szándékú is. Fóton például a vegyes testület mindig egyhangúan szavazott a tiltakozásokról. Nehéz, de meg kell találni azokat a csatornákat ahol mégis el tudunk érni valamit, ezek a lehetőségek pedig egyre szűkülnek, ahogy használjuk ki sorban egyiket a másik után.

További cikkek